Thursday, August 23, 2007

guru rohani ku

Alhamdulillah, syukur tak terhingga, cuti aku selama seminggu diluluskan. Aku akan berangkat ke Jabal Suf, Kuala Nerang, Kedah pada ahad ini 26-31 ogos. Syukur tak terhingga juga kerana dapat menatap wajah guru rohani aku Pak guru Zuki As sujak.

Di Pondok Inabah ini, moga menjadi titik tolak untuk aku terus wasil ilallah. Bukan mudah untuk istiqamah dan baqa' dalam beramal. Aku tanam keazaman yang tinggi, mohon sungguh-sungguh supaya Allah kurniakan aku peningkatan kefahaman, amalan dan keikhlasan dalam menuju kepadaNya. Semuanya adalah kurnia Allah. Bukan boleh rasa perasan dan dilakun-lakunkan.

Zikir aku belum kukuh. Buat amalan ala kadar aje. Asal buat. Sedangkan nikmat dan kurnia tuhan tidak terhingga. Tidak terhitung. Malu pada Mu ya Rabb!

Zikir darajat yang sepatutnya diamalkan sekurang-kurangnya 165 kali setiap kali lepas solat fardhu tak dapat diamal secara konsisten. Alasan sibuk adalah alasan ciptaan hawa nafsu. Alasan yang kononnya amat kukuh. Soalnya, sampai bila aku nak mencipta alasan?

"Program Penataran" yang diadakan di Pondok Inabah setiap tahun sekali ini, penuh dengan program ilmiah. Khabarnya akan dihadiri oleh khalifah-khalifah utama tarikat qadiriah naqsyabandiah dari Indonesia. Dr Manan pun akan membentangkan kertas kerja. Tentu seronok!

Inilah juga masa yang sesuai untuk mencari maklumat dan kajian untuk tesis phd aku. Tesis berkait rapat dengan doktrin dan pengamalan tarikat qadiriah naqshabandiah. Para ulamak dari Indonesia yang hadir terkenal dengan kealiman dan kezuhudan mereka. Akan aku dekati meraka.

Juga inilah peluang yang ada. Kita tak tahu sampai bila kesudahan "rezeki" kita di dunia yang fana ini. Rezeki ilmu, rezeki amal, rezeki hidayat dan rezeki rahmat Allah.

Jangan sempitkan rezeki hanya kepada hal-hal duniawi sahaja.

Peruntukan masa untuk kita memperbaiki amal tak diberkan prioriti. Masa yang ada banyak dihabiskan untuk mengumpul kesenangan dunia yang tak habis-habis ini.

Aku pergi sendirian. Isteri-isteri ada program peningkatan akademik anak-anak.

Doakan baba. Hakikatnya baba tak sendirian kerana Allah dan malaikat tetap di sisi.

" Rabbi zidni 'ilma warzuqni fahma". Allahumma nawwir qulubana binurihidayatik kama nawwartal ardha bunuri syamsik abadan abada birahmatika ya Arhamar rahimin."

6 comments:

hina kelana414 said...

Salam kenal sedalam2nya untuk pemilik blog ini...
Kita sama2 jama'ah TQN Suralaya...

hina kelana414 said...

Assalamu’alaikum Wr,Wb

Allah memberkati kita semuanya dalam Rahmat Kasih dan Sayangnya……..

Jika tidak ada Rahmat-Nya maka tidak lah kita berkumpul di Pondok ini untuk saling mencari pengetahuan Ilmu di dalam Ilmu Allah Ta’ala yang tiada batasnya….

Sungguh…… kesadaran itu sangat….sangat…sangat lah utama sekali di dalam kehidupan ini….
Tanpa kesadaran maka bagaimana mungkin taubat seseorang bisa diterima?
Tanpa kesadaran maka bagaimana mungkin Amal Ibadah bisa sampai kepada yang Allah?
Tanpa kesadaran maka manusia itu akan terombang ambing oleh kebingungan dan kegelisahan di jiwanya…….

Saudaraku……… Sahabatku……….Kawanku……….

ketahuilah oleh kita semua….., bahwa Allah Swt itu sangatlah nyata senyatanya….. dengan apa kita melihat Allah itu nyata?
yaitu melali kenyataan yang sudah dinyatakan-Nya atas kita berupa kenikmatan.
Ketahuilah bahwa apa saja yang ada pada diri kita semuanya itu adalah nikmat Allah. DAri ujung rambut sampai ujung kaki, Zahir maupun BAtin, Ruh dan Jasad, luar maupun dalam, atas maupun bawah, kanan dan kiri, muka dan belakang semuanya adalah Nikmat Allah Swt. Meliputi bulu, kulit, darah, daging, tulang, otak, sum2, penglihatan, pendengaran, penciuman, pengrasa, nyawa, jalal, jamal,qohar dan kamal segalanya tidak ada yang ada selain Nikmat Allah yang menunjukkan Allah Swt sangat….sangat…sangat…. dekat sekali dengan diri kita.

Jika kesadaran itu tertanam pada relung jiwa yang paling dalam bahwa apa saja yang ada pada diri kita ini senantiasa di liputi oleh Allah dengan dinyatakan-Nya melalui Nikmat-nikmat-Nya tadi maka kemudian sadarilah lagi bahwa setiap waktu bahkan setiap detik pun dari buka matasampai tutup mata kembali 24 jam sehari semalam tidak ada yang ada melainkan semuanya senantiasa dalam rahmat dan Kasih Sayang Allah.

Itulah yang membuktikan bahwa Allah itu senantiasa memperhatikan Hamba-Nya…….
Siapakah yang mengatur Jantung sehingga berdetak?
Siapakah yang mengatur nafas sehingga bisa naik dan turun?
Siapakah yang mengatur darah sehingga mengalir keseluruh Tubuh?
Siapakah yang mengatur kedipan Mata sehingga senantiasa berkedip?
semuanya itu Allah lah sang Maha Pengatur….. Allah lah sang Maha Pemelihara….. yang senantiasa mengawasi akan Hamba-Nya

Jika kesadaran itu telah melekat pada diri sebagaimana yang sudah di paparkan oleh Tuhan disini melalu diri Pengembara Jiwa yang hina dan fakir ini, maka itulah yang dikatakan mereka yang senantiasa ingat akan Allah baik dalam keadaan berdiri, berduduk, maupun berbaring, bahkan bukan hanya itu saja… mereka itu senantiasa ingat kepada Allah baik dari buka mata sampai tutup mata kembali setiap waktu setiap detik 24 jam sehari semalam baik di sadari maupun tak disadari baik diketahui maupun tidak di ketahui dirasakan maupun tidak dirasakan…. kuncinya ada pada “KESADARAN”. karena kesadaran itulah yang akan merubah seseorang menjadi baik dan terlebih baik lagi. dan itulah sebenar2nya Zikir Khofi/Sir yaitu Ingat Allah secara sirr/Rahasia/Halus yaitu ingat kepada Allah dengan tumbuhnya kesadaran jiwa. Bahwa tidak ada yang ada pada diri semuanya adalah Nikmat Allah sebagai bukti nyata, bahwa Allah meliputi diri. Wa Fii Anfusikum Afala Tub’siruun (Dan Pada diri kamu…….. mengapa engkau tidak memperhatikannya)

Dan kesadaran itulah yang akan membawa dirinya menjadi semakin dekat dan cinta kepada Allah yang senatiasa memperhatikannya di setiap waktunya.

Bergembiralah bersama Allah melalui Nikmat-Nya yang ada padamu…………
Tersenyumlah selalu bersama Allah melalui Rahmat Kasih Sayang-Nya yang meliputi dirimu disetiap waktu….

Hanya mereka yang tumbuh kesadaran demikian lah yang akan selalu tersenyum dan bahagia…. dan tentunya tidak ada lagi rasa kehawatiran dan ketakutan…, dikarenakan ia sadar sesadar sadaranya bahwa Allah beserta ia diamanpun ia berada.

Hanya mereka yang tumbuh kesadaran demikian lah yang akan selalu gembira dan bersyukur…. dan tentunya tidak ada lagi rasa duka dan sedih…, dikarenakan ia sadar sesadar sadarnya bahwa Rahmat Kasih SAyang Allah senantiasa meliputi dirinya di setiap waktu dari buka mata sampai tutup mata kembali 24 jam sehari semalam baik dalam keadaan jaga maupun tidur, berdiri, duduk , berbaring.

Wahai saudaraku……Sahabatku…..Kawanku…..
Pahamilah…… dan renungkanlah serta sadarilah…..apa yang PJ uraikan ini, karena sesungguhnya bukanlah PJ yang mengutarakan karena si PJ ini tiada daya tiada upaya fakir dan hina juga tidak ada memiliki ilmu. Semua yang telah di paparkan di sini itu semua datang dari pada Allah Swt kepada kita semuanya… karena Kasih Sayang-Nya kepada Kita.

Subhanallah…..Subhanallah….Subhanallahil ‘Adziiim
Laa Hawlaa Wa Laa Quwwata Illa Billa hil ‘Aliyyil ‘Adziiim.

Allah memberkati kita semua di dalam Rahmat Kasih dan Sayang-Nya serta Ridho-Nya….

Kesadaran….. Ya….. Kesadaran…….jadilah orang2 yang sadar akan kesadaran….. itulah orang yang mengenal akan Allah dengan sebenar2nya.

Wassalam
Pengembara jiwa

dicopy dari…. http://pengembarajiwa.wordpress.com/

nurulainhaq said...

assalamu'alaikum

Ana pelajar Universiti Malaysia Pahang kali pertama mengunjungi blog Ustaz Yunan.Ana gembira sekali untuk meluahkan apa yang terbuku dihati setelah sekian lama ana pendamkan.

Selama ini kita berasa bangga dengan jawatan, pangkat, harta, ilmu dan segala- galanya yang kita ada dan jarang sekali kita mensyukurinya nikmat yang dikurniakan Allah. Lihatlah bertapa mudah iman seseorang diuji sedangkan dia mengetahui apa yang dilakukan adalah salah dan tidak benar tetapi tidak mampu untuk menepis serangan syaitan yang bertubi-tubi. Inilah masalah manusia yang terleka di bumi sementara. Hari ini ana akan mengikuti rombongan ke Pondok Inabah Jabal Suf Kg Paya, Mukim Padang Temak Kuala Nerang Kedah. Ana bersama beberapa sahabat ana akan kesana bagi membuat kajian tentang Kaedah Rawatan yang digunakan disana. Ana memang tidak sabar dan teruja untuk mengetahui dan mengamalkan kaedah amalan zikir sepertimana yang diceritakan Ustaz Yunan kepada kami semua. Moga niat hati ana ke sana sentiasa bersih dan berharap ana mendapat ilmu yang bermakna selepas pulang mwngikuti lawatan ini.

nurulainhaq said...

assalamu'alaikum

Ana pelajar Universiti Malaysia Pahang kali pertama mengunjungi blog Ustaz Yunan.Ana gembira sekali untuk meluahkan apa yang terbuku dihati setelah sekian lama ana pendamkan.

Selama ini kita berasa bangga dengan jawatan, pangkat, harta, ilmu dan segala- galanya yang kita ada dan jarang sekali kita mensyukurinya nikmat yang dikurniakan Allah. Lihatlah bertapa mudah iman seseorang diuji sedangkan dia mengetahui apa yang dilakukan adalah salah dan tidak benar tetapi tidak mampu untuk menepis serangan syaitan yang bertubi-tubi. Inilah masalah manusia yang terleka di bumi sementara. Hari ini ana akan mengikuti rombongan ke Pondok Inabah Jabal Suf Kg Paya, Mukim Padang Temak Kuala Nerang Kedah. Ana bersama beberapa sahabat ana akan kesana bagi membuat kajian tentang Kaedah Rawatan yang digunakan disana. Ana memang tidak sabar dan teruja untuk mengetahui dan mengamalkan kaedah amalan zikir sepertimana yang diceritakan Ustaz Yunan kepada kami semua. Moga niat hati ana ke sana sentiasa bersih dan berharap ana mendapat ilmu yang bermakna selepas pulang mengikuti lawatan ini.

nurulainhaq said...

assalamu'alaikum

Ana pelajar Universiti Malaysia Pahang kali pertama mengunjungi blog Ustaz Yunan.Ana gembira sekali untuk meluahkan apa yang terbuku dihati setelah sekian lama ana pendamkan.

Selama ini kita berasa bangga dengan jawatan, pangkat, harta, ilmu dan segala- galanya yang kita ada dan jarang sekali kita mensyukurinya nikmat yang dikurniakan Allah. Lihatlah bertapa mudah iman seseorang diuji sedangkan dia mengetahui apa yang dilakukan adalah salah dan tidak benar tetapi tidak mampu untuk menepis serangan syaitan yang bertubi-tubi. Inilah masalah manusia yang terleka di bumi sementara. Hari ini ana akan mengikuti rombongan ke Pondok Inabah Jabal Suf Kg Paya, Mukim Padang Temak Kuala Nerang Kedah. Ana bersama beberapa sahabat ana akan kesana bagi membuat kajian tentang Kaedah Rawatan yang digunakan disana. Ana memang tidak sabar dan teruja untuk mengetahui dan mengamalkan kaedah amalan zikir sepertimana yang diceritakan Ustaz Yunan kepada kami semua. Moga niat hati ana ke sana sentiasa bersih dan berharap ana mendapat ilmu yang bermakna selepas pulang mengikuti lawatan ini.

Smart Caliph Summer Camp said...

Assalamu'alaikum wbt.

Ilaahi anta maqsuudhi, wa ridhookamatluubhi, aqtinii mahabbataka wa maqrifataka.. ( Ya Allah, hanya Engkau yang ku maksudkan, dan keredhoanmulah yang ku cari, berikanlah kepadaku supaya aku mampu untuk mencintai-Mu dan maqrifah kepada-Mu)..

tuan puan yang dimuliakan Allah swt.

Saya terpanggil untuk memberi barang sedikit maklumat mengenai Pondok Remaja Inabah (1) Malaysia, Jabal Suf, Kg. Paya, mukim padang temak, 06300 kuala nerang kedah. no telefon 04-7823996 (pej 10am-5pm),

Pengetua/ pendiri Pondok ini ialah Al- Mukarrom Pak Guru Hj. Mohd Zuki As- Syuja' bin Shafie (ADK.,BKM) dan Ketua Tadbir ialah Pn. Intan Sakinah.

Maksud inabah itu sendiri yang membawa erti 'kembali' iaitu faktor tunjang kepada semua permasalahan kita di dunia ini adalah kerana kita " tidak kembali kepada Allah".. yg mana menjadikan diri kita kosong, hati kita gelap dan keras tak menerima hidayah Allah.. " uniibuu illallah".. Kembali Kepada Allah..

Tiada kekerasan atau penderaan fizikal mahupun mental dikenakan kepada pelatih (anak bina), semuanya dilayan dengan penuh rasa hormat dan kasih sayang. membuatkan mereka yg pernah masuk ke pusat serenti/penjara/dsb merasakan diri mereka lebih bernilai disini.

Kaedah rawatan Islam sepenuhnya disini tanpa Metadhon.. Bermula dengan mandi taubat pada jam 3.30 pagi, disambung dengan qiyamullail,zikir,khataman doa-doa,solat- solat sunat.... inilah yang pernah baginda nabi Muhammad SAW perturunkan buat semua umat-umatnya yang mana kita sendiri mungkin terlupa atau terlalu sibuk hingga tiada masa untuk melaksanakannya..

Anda semua patut meluangkan masa barang 2-3 hari datang dan melalui sendiri riadhah ibadah seharian disini dan rasakan sendiri nikmat apabila kita semua KEMBALI KEPADA ALLAH....uniiiiibuu illallah.. Masyaa Allah.. itulah pengalaman yang tak dapat diceritakan..kerana ianya hanya dapat dirasakan bagi sesiapa yang benar-benar ikhlas melaksanakannya.

Rata- rata penghuni di Inabah (1) malaysia ini berumur dari 18 hingga 60 tahun.. yang bujang,yg berkahwin,yang dah beranak cucu.. semua dikumpulkan disini dan semuanya melalui rutin hidup yang sama disini. tempoh rawatan selama 6 bulan untuk permulaan sebenarnya tidak mencukupi untuk dijadikan benteng ampuh untuk meneruskan hidup diluar yang penuh dengan ujian jika kita tidak benar- benar bersedia dan beriltizam untuk berubah..

Semuanya bermula dari "HATI" kita..

Sabda Baginda nabi Muhammad Saw.. " Didalam jasad anak Adam itu terdapat segumpal darah, jika baik darah itu, maka baiklah seluruhnya dan jika buruk darah itu maka buruklah seluruhnya,,ia adalah HATI"..

inabah adalah sebuah 'bengkel' pembersihan hati yang rosak..

rata-rata yang berjaya, kerana mereka sememangnya mempunyai tekad yang tinggi untuk berubah menjadi lebih baik.. jika yang menolak..maka pelbagai masalah akan terjadi dalam hidup mereka.. inilah akibatnya jika memilih untuk jauh dari Allah sedangkan Inabah itu adalah tempat untuk membawa kita dekat kepada Allah, mengenali Allah, mencintai Allah..

InsyaAllah.. ramai yang sudah nampak akan hasilnya, JAKIM sendiri telah turun padang ke inabah untuk melihat sendiri kejayaan disini. Pihak IPTA/IPTS telah banyak membuat lawatan sambil belajar di Inabah dan banyak program-program pembangunan insan telah dianjurkan di Inabah bermula dari peringkat sekolah rendah, menengah,remaja,mahasiswa, golongan pekerja, hatta ustaz/imam sekalipun turut serta dalam program disini.. Kesannya telah ramai yang kembali.. kembali menemui jalan yang nyata..

"PEJAMKAN MATA, DIAMKAN BIBIR YANG BERKATA-KATA, RENUNGKAN SEDALAM-DALAMNYA, DIMANA KITA SEBENARNYA, APA YANG INGIN KITA CARI DALAM HIDUP INI,DAN APAKAH KESUDAHANNYA NANTI.... MAKA TANYALAH SECEBIS IMAN DIDALAM HATI ITU.. MUDAH- MUDAHAN ALLAH MEMBERI CAHAYA PETUNJUK KEPADA KITA SEMUA.. INSYAALLAH.."