Monday, July 30, 2007

blog dan keazaman baru









Pertama kali menjengah blog sendiri aku rasa agak kaku. Aku diajar anak murid sendiri bagaimana nak operasi blog aku ini. Minat nak ada blog sendiri dah lama. Tapi tertangguh-tangguh.

Semangat mula membara. Membara kerana dorongan persekitaran dan teman-teman. Aku tak pasti ada kebolehan atau tidak. Dan selama ini pun aku tak pernah minta kepastian orang lain. Teman-teman kata "Kau bedal aje. Kau punya blog kau punya suka. Kan negara kita Malaysia tercinta adalah negara demokrasi. Kau boleh punya."

Juga mafhum hadith yang bermaksud "Sampaikan dari ku walau satu ayat." Dorongan Junjungan Besar ini juga telah memberi dorongan yang kuat bagi aku untuk berkarya di blog ini.

Aku berazam untuk terus istiqamah (satu cabaran). Memang tak mudah, sebab aku pernah tengok blog teman-teman pada mulanya berapi-api tapi mula malap dan akhirnya padam. Memang aku akui untuk istiqamah perlu ada kekuatan dan kecekalan. Kecekalan anugerah Ilahi. Bertuah siapa yang memperolehinya. Blog aku ni pulak, apa pula nasibnya ya?:) Allah Lebih Mengetahui!

Harapan aku nak jadikan blog ini menarik dan sehebat blog siapa? Malaysia Today? Ustaz Zaharudin? SaifulIslam? Atau siapa lagi?

Yang pastinya aku akan bawa satu pendekatan tersendiri dari citra sendiri...

Aku sendiri begitu teruja dengan elemen kaunseling, sufi dan politik semasa. Elemen ini cukup kuat melatari hidup ku mungkin kerana latar pendidikan aku selama ini.

Alhamdulillah, aku diberi peluang untuk menyambung pengajian di Universiti Malaya dan Universiti Putra Malaysia. Aku memperolehi ijazah di Fakulti Syariah, Politik dan Pentadbiran di UM, kemudian menyambung ke peringkat Master Kaunseling Industri di UPM dan sekarang kembali semula ke UM untuk menyiapkan PhD Tasauf di Universiti Malaya.

Aku akan menfaat sebaiknya blog ini untuk berkongsi dengan teman-teman dan ia akan menjadi wadah perkongsian idea, ilmu serta maklumat yang berfaedah untuk kita semua. Insyaallah..

Fann atau seni dalam dakwah tidak terus dapat sesegera mee segera. Aku perlu banyak belajar terutama dengan anak murid aku yang sorang ni.

Dia dah lama ada blog, aku baru nak start...

Allahumma nawwir qulubana binuri hidayatik...

kama nawwartal ardha binuri syamsik... ya Rabbal 'alamin

No comments: